Intervjuu Tuomas Havukainen’iga

Intervjuu Tuomas Havukainen’iga

Intervjuu Tuomasega Havukainen'iga

Tuomas Havukainen on Soome Tervisetoodete  OÜ, Soome emaettevõtte Suomen Terveysravinto Oy COO (tegevjuht).
Tuomas on väga huvitatud toidulisanditest, toitumisest ja üldisest tervisest. Ta jälgib pidevalt toitumis- ja toidulisandite tööstust, teaduslikku arutelu toidulisandite teemal ning valdkonna uusimaid suundumusi.
Tegime Tuomasega intervjuu, kus ta annab mõned  nõuanded selle kohta, millal, kuidas ja milliseid vitamiine võtta ning kuidas ise uurida, et ostetavad vitamiinid oleksid kvaliteetsed.

Intervjuu_Tuomas_Havukainen'iga

Tuomasega Havukainen, Soome Tervisetoodete  OÜ, Soome emaettevõtte Suomen Terveysravinto Oy COO (tegevjuht).

1. Mis eriala sa ülikoolis õppisid?

Algselt on mul doktorikraad teoloogias, rõhuasetusega ajaloouuringutel. Sellest ajast peale olen lugenud ka palju toitumis- ja toidulisanditealast teaduskirjandust. Leian, et see on väga tõhus kombinatsioon mitmesuguste erialaste tööde jaoks – doktorikraadi tegemine suunab sind põhjalikule teadustööle, mis annab sulle vajalikud oskused ja palju-palju lugemist konkreetses valdkonnas. Teaduskraad sobib eriti suurepäraselt töö jaoks, mida ma täna teen, mis nõuab suutlikkust suure hulga uue teabe kiireks hankimiseks ja läbitöötamiseks.

2. Mis on sinu missioon töös, mida sa täna teed?

Minu praegune missioon ettevõtte tegevjuhina on meie põhitegevuse juhtimisel luua organisatsiooni sees struktuur ja stabiilsus, et saaksime oma äritegevust rahvusvaheliselt võimalikult tõhusalt skaleerida.

3. Kuidas hoiad end kursis viimaste teadusuuringutega vitamiinide ja toidulisandite maailmas?

Oma praegusel ametikohal jälgin veebisaite, uudiskirju ja sotsiaalmeedia kanaleid, mis avaldavad teavet uute uuringute, trendide ja huvitavate koostisosade kohta. Näiteks võib tuua sellised veebisaidid nagu Nutraingredients.com, Examine.com ja ConsumerLab. Samuti suhtlen regulaarselt lepinguliste tootjatega (tehastega) ja käin sellistel üritustel nagu näiteks VitaFoods, mis on selles valdkonnas suurim üritus Euroopas.

4. Miks inimesed peaksid kasutama toidulisandeid?

Toidulisandeid ei tohi kunagi kasutada tervisliku toitumise asendajana. Tõsi küll, vähesed meist toituvad alati absoluutselt õigesti ning toidulisandid aitavad paljuski tasakaalu hoida. On palju toidulisandeid, mis toetavad inimese tervist tervikuna mitmetel viisidel. Paljud eelretsenseeritud uuringud on näidanud näiteks D-vitamiini toidulisandite regulaarse kasutamise kasulikkust üldisele tervisele. Juba ainuüksi tõsiasi, et vajaliku D-vitamiini taseme hoidmine veres toetab immuunsüsteemi normaalset talitlust, peaks olema piisavalt hea põhjus, miks igaüks võiks omandada harjumuse seda regulaarselt võtta.

5. Mis vanusest alates võiksid lapsed toidulisandeid võtta?

D-vitamiini tilku soovitatakse anda juba imikutele. Olenevalt pere toitumisest võib üsna varakult soovitada ka multivitamiini, kuid seda tuleb arutada professionaalse toitumisspetsialisti või arstiga. Alates 2. eluaastast soovitaksin D-vitamiini ja oomega-3 kapsleid (näritavaid, kui lapsel on probleeme kapsli alla neelamisega).

6.  Kas talvel peaks võtma rohkem vitamiine kui suvel? Kui jah, siis miks?

Soovitaksin pöörata erilist tähelepanu D-vitamiini tarbimisele pimedatel talvekuudel – eriti põhja pool, sest sel aastaajal on vähem päikesevalgust ja sellevõrra vähem ka „vaba D-vitamiini”. Hea on lasta oma D-vitamiini taset regulaarselt vereanalüüsiga kontrollida ja vastavalt selle näidule ka toimida (75–100 nmol/l on enamikule täiskasvanutele piisav tase). Talvisel ajal ei ole toidulisandite rohkemaks tarbimiseks üldist reeglit, välja arvatud juhul, kui sellel on konkreetne põhjus – üldine energiapuudus, unehäired, stress, vajadus immuunsüsteemi toetada, jne

Juba ainuüksi tõsiasi, et vajaliku D-vitamiini taseme hoidmine veres toetab immuunsüsteemi normaalset talitlust, peaks olema piisavalt hea põhjus, miks igaüks võiks omandada harjumuse seda regulaarselt võtta.

7. Millised on need 3 vitamiini, mida tuleks regulaarselt võtta?

Igaüks peaks jälgima, et tema D-vitamiini tarbimine oleks piisav. Samuti on hea pöörata tähelepanu oomega-3 rasvhapete ja B-grupi vitamiinide tarbimisele. Paljud peavad kasulikuks lisaks ka magneesiumi ning tsingi võtmist. Siiski peate alati silmas pidama, et midagi ei saaks liiga palju, eriti mineraale.

8. Milliseid vitamiine sa ise võtad?

See sõltub paljuski sellest, mida ma hetkel testin. Ma võtan aastaringselt iga päev 50 mcg D-vitamiini. Kasutan ka B12 toidulisandit (1000 mcg), oomega-3, magneesiumi, veidi Q10, ashwagandhat, samuti melatoniini ja veel ühte hea une jaoks mõeldud taimset toodet (Crystal Dream). Hetkel katsetan ka Resveratrool toidulisandit.

9. Kas vitamiine on parem võtta hommikul või õhtul?

See sõltub toote eesmärgist. Enamikku vitamiine, mineraalaineid ja taimseid toidulisandeid soovitatakse võtta hommikul tühja kõhuga või koos toiduga. Magneesiumi on siiski parem võtta õhtul paar tundi enne magamaminekut. Melatoniini ja enamikku teisi unetooteid tuleks võtta umbes pool tundi enne magamaminekut.

10. Kas vitamiinide võtmine koos kohvi või musta teega vähendab nende efektiivsust?

Mõnel juhul jah. Näiteks kui kasutate rauapreparaati, ei tohiks seda võtta samaaegselt kohvi või musta teega, kuna nendes jookides sisalduvad tanniinid ja polüfenoolid pärsivad üldiselt raua imendumist.

11. Millist „uurimistööd” peaksid inimesed enne vitamiinide ostmist tegema?

Üldiselt, kui te pole teaduskirjanduses „kodus”, ei soovita ma lihtsalt „oma uurimistööd” tegema hakata. Ma ei soovita üldiselt lugeda juhuslikke artikleid ega vaadata sama juhuslikke YouTube’i videoid ega koostada oma toidulisandite kava nende põhjal. See võib viia mõttetu raha raiskamiseni ja mõnel juhul ka ohtlike kõrvalmõjudeni mõnest toidulisandist, mis ei ole teile kasulik. Selle asemel rääkige mõne professionaaliga ja järgige usaldusväärseid veebisaite.
Kui teil pole eelnevat toidulisandite kasutamise kogemust – mis on tänapäeval ilmselt üsna haruldane -, peaksite tutvuma ka iga vitamiini ja mineraalaine riiklike soovitustega. Need on kindlalt ohutud juhised, mida järgida, kuigi mõned neist on ilmselt liiga ettevaatlikud – näiteks võib tuua D-vitamiini etteantud koguse. Olgu sellega kuidas on, aga hea on teha vereanalüüsid, et näha, kas teie vitamiinitase on piisav. Vereanalüüsiga selgelt tuvastatud madal D-vitamiini tase on hea lähtepunkt.
Kui soovite lugeda mistahes toidulisandite kohta, siis selleks on mõned usaldusväärsed veebisaidid (inglise keeles): WebMD, ConsumerLab, Examine.com.

12. Kuidas saaksid kliendid vahet hea ja halva kvaliteediga vitamiinide vahel?

Minu nõuanne on lugeda veebis õigel infol põhinevaid arvustusi ja rääkida otse ettevõttega, kust kavatsete ostu sooritada, ning uurida, kas ja kuidas on konkreetseid tooteid testitud saastumise, raskmetallide (eriti kalaõlitoodete), muude keelatud ainete ja aktiivsete toimeainete koguste suhtes. See annab teile üldise ettekujutuse kvaliteedist. Iga kvaliteetne kaubamärk suudab seda teavet oma toodete kohta pakkuda, olgu selleks D-vitamiini kapsel või oomega-3 toode. Samuti võite küsida ettevõttelt kasutatavate tehaste, nende laoruumide, temperatuuride, jne kohta.

13. Kui inimene tunneb, et hakkab haigeks jääma, kas ta peaks siis võtma tavapärasest rohkem vitamiine?

Toidulisandid ei ole oma olemuselt ravimid. Pigem soovitan olla ettemõtlev ja ettevaatlik – jälgida, et näiteks D-vitamiini, C-vitamiini ja tsingi tarbimine oleks kogu aeg üldiselt piisaval tasemel, kuna need toidulisandid toetavad immuunsüsteemi normaalset talitlust.

Kui tahad olla kindel, et toidulisandid mida sa osta kavatsed on kvaliteetsed, siis Tuomas soovitab lugeda veebis õigel infol põhinevaid arvustusi ja rääkida otse ettevõttega. “Iga kvaliteetne kaubamärk suudab seda teavet oma toodete kohta edastada, olgu selleks D-vitamiini kapsel või oomega-3 toode. Samuti võite küsida ettevõttelt kasutatavate tehaste, nende laoruumide, temperatuuride, jne kohta.”  Soome Tervisetoodete veebilehel on teil võimalus esitada oma küsimus meie toitumisnõustajale Juhana Harjule.
Küsimuse esitamiseks Juhnale vajutage siia.

Jaga:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Meie hoolime Sinu tervisestKui soovid saada eksklusiivseid pakkumisi, lugeda meie toodete ja tervislike eluviiside kohta, siis liitu meie uudiskirjaga.

Rohkem infot