Vitamiin D

Soome Tervisetooted D vitamiin toidulisand

D vitamiini puudus on väga levinud

Suvel moodustab inimese organism vajaliku D vitamiini päikese UVB kiirguse mõjul. Päike on D vitamiini tähtsaks allikaks ka Eestis. Siiski ei saavuta kõik eestlased D vitamiini optimaalset taset isegi mitte suvel.

D vitamiini moodustumist suviti vähendab see, et päikese eest kaitstakse end nahavähi hirmus liigagi palju. Näiteks kattev riietus ja päikesekreemid takistavad D vitamiini moodustumise peaaegu täielikult. Lisaks sellele on suur osa meist suvel päevatööl ning D vitamiini eriti ei saada, kui päikese käes ollakse alles peale tööpäeva lõppu.

Eesti laiuskraadidel lõppeb D vitamiini moodustumine nahas sügisel täielikult, sest D vitamiini moodustumiseks vajalik kiirgus hajub siis juba atmosfääri. Peale suve langevad D vitamiini tasemed kuni kevadeni seda siis, kui vitamiin D lisandit piisavalt ei kasutata. Kõige hullem on D vitamiini puudus reeglina kevadtalvel.

Väikeses koguses saame D vitamiini söödud toidust, näiteks kalast, seentest ja D vitamiiniga rikastatud piimatoodetest.

Finravinto 2012 uuringu järgi saavad põhjamaade naised D vitamiini toidumenüüst keskmiselt 9 ning mehed 11 mikrogrammi ööpäevas. Need kogused jäävad kaugele maha sellest, mida D vitamiini optimaalse taseme säilitamiseks on vaja.

D vitamiini õige doseerimine

D vitamiini doseerimise aluseks tuleks lugeda D vitamiinitaset seerumis, mis peaks ideaalis jääma vahemikku 80-125 nmol/l. Seda taset pooldavad näiteks suremusuuringud ja tõenditel põhinevad teaduslikud uuringud.

Optimaalse taseme saavutamiseks vajavad enamik täiskasvanuid septembrist maini ligikaudu 50 mikrogrammi suurust D vitamiini lisaannust. Suvise päikese eest varjuvad ja vanemaealised inimesed ning haiglapatsiendid vajavad D vitamiini lisaks läbi kogu aasta.

Sobiva doosi suurust mõjutab ka inimese suurus. Väikestele ja saledatele võib olla piisav 35-mikrogrammine päevakogus. Seevastu suuremad ja selgelt ülekaalulised võivad vajada 75 või lausa 100 mikrogrammi D vitamiinilisandit päevas.

Neid soovitusi järgides on D vitamiini kasutamine väga turvaline. Näiteks Euroopa Toiduohutusamet (EFSA) peab D vitamiini manustamise ohutuks ülempiiriks 100 mikrogrammi päevas.
Individuaalsed õiged doosid võivad siiski olla väga erinevad. Soovitame kontrollida D vitamiini doosi piisavust iga mõne aasta tagant tervisekeskuses või arsti juures tehtava mõõtmisega. D vitamiini tasemeid mõõtmata võib aga täiskasvanu siiski kasutada D vitamiini ohutult 50 mikrogrammi kaupa päevas.

Vitamin D

Vitamiin D

Jaga:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Meie hoolime Sinu tervisestKui soovid saada eksklusiivseid pakkumisi, lugeda meie toodete ja tervislike eluviiside kohta, siis liitu meie uudiskirjaga.

Rohkem infot