Miks väärivad seened toidulauale lisamist?

Soome-tervisetooted

Tervisliku toitumise kirjeldustes jäetakse seened sageli tähelepanuta. Seened on isegi köögiviljade hulgas loetletud, kuigi tegelikult ei ole köögiviljad.

Sellegipoolest väärivad seened oma iseseisvat kohta toidus. Seente söömine on seotud isegi inimeste evolutsioonilise arenguga, kuna seened olid kergesti kättesaadav toit (Swingler 2015).

soome

Seente söömine suurendab immuunsüsteemi

Uuringud näitavad, et seente eelised vähktõve ennetamisel tulenevad nende immuunsust suurendavast toimest. Eriti seentes sisalduv betaglukaan parandab rakkude immuunsust, mis aitab võidelda kasvajate tekke vastu.

Seente söömine toetab tervislikku mikrobiootat.

Seened sisaldavad palju kiudaineid, näiteks ülalnimetatud betagluaani. Kiudained pakuvad soolestiku mikrobiootale toitaineid, muutes selle tervisele soodsamaks.

Seente söömine toetab kognitiivset toimimist.

Kognitiivne tase muutub vanusega nõrgemaks. Uuringutest on selgunud, et seente söömine aitab toetada aju head toimimist.

Seente kasulikkust tervisele võib seletada nendes sisalduvate antioksüdantidega.

Viimased teadustööd näitavad, et seente söömisest saadava kasu tervisele põhjuseks on seente ergotioneiini sisaldus. See on võimas antioksüdant, mis mõjutab mitokondreid ja mida peetakse ka rakkude kaitseks.

Ergothioneiini meie organislmile osutab asjaolu, et meie kehal on ergothioneiini jaoks spetsiaalne retseptor. Kuna seened on meie toidus üks olulisemaid ergotioneiini allikas, näitab retseptori olemasolu, et meie liigi areng on seotud seente söömisega. Ergotioneiini leidub ka kultiveeritud seentes, näiteks austerservikus ja nööbiseentes.

Seened sisaldavad ka teist olulist antioksüdanti, glutatiooni. See on nn. endogeenne antioksüdant, mis tähendab, et meie keha ise toodab seda. Siiski on meil kasulik saada glutatiooni ka toidust. Seened on ka meie toidus üks parimaid spermidiini allikaid. Spermidiin aitab autofagia rakkudel, s.t puhastada ennast ja vabaneda räbust ja muust ebavajalikust.

Suurim spermidiini sisaldus on tumedates shimeji seentes, mille kultiveeritud vorme müüakse isegi mõnes hästivarustatud Eesti toidupoodides.

soome

Kui lähed seenele, siis korja ainult selliseid seeni, mida kindlasti tunned

Seeni korjates on kindlast vaja teada, mida korjate, sest metsas kasvab üle 200 mürgise seeneliigi. 

Ärge kunagi söö ühtegi seent, mida te ei tunne. Tee kindlaks, millised seened vajavad enne söömist kupatamist, kuna isegi mõned tuntud söögiseened on enne kupatamist mürgised. 

Jaga:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Meie hoolime Sinu tervisestKui soovid saada eksklusiivseid pakkumisi, lugeda meie toodete ja tervislike eluviiside kohta, siis liitu meie uudiskirjaga.

Rohkem infot